Top Hair International interviewt Karin Peeters, eigenaresse Tourmaline Waalre
In de december editie van Top Hair International staat een interview met onze Karin, eigenaresse van Tourmaline. Nieuwsgierig?
Lees hieronder het volledige interview:
Tourmaline Hair, Body & Wellness in Waalre is een kapsalon in het hogere segment met een duidelijke missie en visie.
Eigenaresse Karin Peeters wist al op jonge leeftijd dat zij in het kappersvak haar bestemming zou vinden. Als Brabantse koos zij voor haar opleiding De Kappersacademie in Rotterdam, omdat die opleiding destijds als de beste particuliere kappersopleiding van Nederland bekend stond. Karin gaat nooit voor minder dan het beste. Dat zie je terug in haar salon, zowel qua inrichting, medewerkers en bedrijfsresultaat.
De start van een professionele kapsalon
Na een aantal jaren in verschillende kapsalons gewerkt te hebben, kwam Karin Peeters uiteindelijk in een zaak van Cosmo Hairstyling terecht. “Gericht op trainingen kon je in een Cosmo zaak echt vooruit komen”, herinnert zij zich. Daarna begon Karin met regelmaat trainingen te volgen in binnen- en buitenland en werd educatie haar mantra. “Als je ambitieus bent, breekt op een gegeven moment de tijd aan om als ondernemer je eigen kapsalon te starten. Mijn eerste salon was 16 m2 en gevestigd in een bedrijvencentrum waar ook een aantal andere bedrijven in de schoonheidsbranche gevestigd waren.” De start van een professionele kapsalon was een feit.
Visie om te kunnen blijven groeien
Binnen twee jaar werd Karin Peeters genoodzaakt tot een klantenstop. Haar klantenbestand groeide té hard en in haar salon kon zij niet uitbreiden. Op dat moment kwam haar huidige pand, naast de Albert Heijn in Aalst-Waalre, beschikbaar. Precies op het juiste moment. Een ruimte van circa 100m² waar ze haar zaak Tourmaline kon laten groeien en bloeien. “Tien jaar geleden heb ik, gericht op de toekomst, gekozen voor een destijds té groot pand. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik die stap destijds gezet heb. Daardoor kon mijn bedrijf groeien tot wat het nu is.” vertelt Karin. Inmiddels is ze bezig met vervolgstappen zodat haar zaak, ook de komende jaren, kan blijven groeien.
AVEDA hoogwaardige en natuurlijke haarproducten
Karin Peeters heeft in de afgelopen jaren met veel verschillende producten gewerkt, maar werd in het bijzonder geraakt door de filosofie van AVEDA: “Onze missie bij Aveda is te zorgen voor de wereld waarin wij leven, van de producten die wij maken tot de wijze waarop wij iets teruggeven aan onze samenleving. Wij streven ernaar een voorbeeld te stellen voor milieuleiderschap en verantwoordelijkheid, niet alleen in de wereld van de schoonheid, maar overal ter wereld.” Karin staat hier volledig achter en daar komt bij dat de producten van AVEDA zich hebben bewezen. De natuurlijke haarproducten zorgen voor het beste en mooiste resultaat. Ook haar klanten waarderen de visie van AVEDA én de luxe, hoogwaardige kwaliteit van de producten.
Persoonlijke ontwikkeling is belangrijk
In de afgelopen tien jaar is het team van Karin Peeters uitgegroeid tot een professioneel team van elf haarstylistes. Karin beseft dat een team leiding nodig heeft. Naast technische trainingen, die ze regelmatig samen met haar hele team volgt in binnen- en buitenland, volgt ze ook trainingen in Marketing en Management. “Technische trainingen zijn nog steeds de basis van ons bedrijf, maar het is fijn om je medewerkers meer verantwoording te geven en te helpen groeien in persoonlijke ontwikkeling. Zij coachen elkaar en de ouderen zijn mentor van de jongeren. Daar ben ik trots op.”
Educatie uitbesteden om te professionaliseren
Karin Peeters: “Wij besteden niet alleen de vaktechnische trainingen uit aan externe experts, maar maken ook gebruik van externe adviseurs als het gaat om teambuilding en ontwikkeling van het kwaliteitsniveau. Met Wolfgang Peppmeier (Pepptalk) zijn wij een eigen salonhandboek aan het ontwikkelen.” Tourmaline is een zelfsturend team dat met elkaar en van elkaar leert. “Een eigen kweekvijver is heel belangrijk als je een team wilt creëren dat zich continue verbetert. De basis van een succesvol team is en blijft educatie”, aldus Karin.
Investeren in noviteiten om kwaliteit te waarborgen
Karin Peeters vindt het belangrijk dat zij de zaak ook online kan volgen vanaf haar smartphone, tablet of laptop. Het gaat dan voornamelijk om actuele cijfers en afspraken. Tourmaline heeft gekozen voor het vooruitstrevende automatiseringspakket van Salonhub. “Omdat alle informatie in de cloud zit, kan ik zelfs aan de kassa op mijn eigen tablet met een klant afrekenen”, zegt Karin enthousiast. “Wat ik ook prettig vind, is dat het programma automatisch alle informatie, tot en met de receptuur voor de haarverf, al klaar zet voordat een klant binnen komt.” Ook draagt het hele team altijd headsets zodat ze elkaar onderling kunnen aansturen, zonder weg te lopen van de klant die ze aan het behandelen zijn. “Mijn team werkt door deze investeringen efficiënter, de service verbetert en onze klanten krijgen de aandacht die ze verdienen”, aldus Karin Peeters.